Financiering in één dag Snelle en soepele verwerking 365 dagen gegarandeerde garantie Ook voor starters en zzp’ers
Terug naar alle berichten

Overgang van NEDC 2.0 naar WLTP

  • 17 mei 2021
  • Rico Eerenstein

Er verandert per 1 juli 2020 een hoop op het gebied van de BPM-regelgeving. Om te voorkomen dat je te veel BPM betaalt leggen wij hierbij, in samenwerking met 123BPM.nl, de aanstaande verandering van NEDC 2.0 naar WLTP uit.

Zo kan je gemakkelijk zien wanneer voor jou het beste moment is om de BPM-aangifte te doen. Natuurlijk kan je jouw hele papierwinkel ook aan ons uitbesteden.

Nieuwe BPM-regelgeving conform WLTP vanaf 1 juli 2020

Met ingang van 1 juli 2020 zal de BPM voor personenauto’s worden berekend en geheven aan de hand van de CO₂-uitstoot conform de WLTP-waarden. Sinds 1 september 2018 is het verplicht dat elke Europese auto WLTP getest is. De WLTP is de vervanger van de NEDC-test en moet een realistischere beeld van het brandstofverbruik en de uitstoot weergeven.

Het is de autofabrikanten verplicht om voor geproduceerde auto’s tot en met 31 december 2021 op het CVO/COC van WLTP geteste voertuigen de CO₂-uitstoot van zowel de WLTP als de NEDC 2.0 te vermelden. De grondslag voor de berekening van het BPM-bedrag is altijd de gecombineerde CO₂-uitstoot. Deze vind je bij punt 49.1 en 49.4 op het CVO.

Hanteer het meest gunstige BPM-tarief

Je mag voor de berekening van de BPM altijd het voor jou meest gunstige tarief hanteren. Doordat het BPM-bedrag wordt bepaald door de CO₂-uitstoot, is het dus van belang dat je de laagst mogelijke CO₂ hanteert.

De CO₂-uitstoot is de grondslag voor het bepalen van het BPM-bedrag. De Belastingdienst maakt hierbij gebruik van schijven in de zogeheten BPM-tabel. Per brandstof is er een aparte tabel, maar voor alle tabellen geldt: Per schijf is er een tarief per gram vastgesteld en voor elke volgende schijf geldt dat het tarief per gram hoger is. Hoe hoger de CO₂-uitstoot is, hoe meer BPM je betaalt. Zie de onderstaande tabel:

Gevolgen overgang NEDC, NEDC 2.0 en WLTP

Door de invoering van de WLTP-testmethode is de CO₂-uitstoot, in vergelijking met de NEDC-testmethode, voor een identieke auto enorm gestegen. Het gevolg is daarvan is dat er ook veel te veel BPM betaald wordt. Tegen deze te veel betaalde BPM kan je bezwaar maken.

Mocht je hier hulp in kunnen gebruiken neem dan nu contact op. We hebben al duizenden bezwaren ingediend én gewonnen!

RDW logo Autotrust logo