Alles wordt duurder dus mensen hebben ook het gevoel dat een tweedehands auto
duurder is. In dit artikel bekijken we of dit klopt (spoiler: JA) en leggen we uit waarom
occasions in prijs stijgen. Tot slot bekijken we wat dit voor de toekomst betekent. We
beginnen bij het begin.
Als we de prijzen van een tweedehands auto in 2022 bekijken zien we dat deze binnen
een halfjaar gemiddeld 1.600 euro steeg. Dit is een prijsstijging van zeker 7%. In juni
2022 was de gemiddelde prijs van een tweedehands auto maar liefst 23.000 euro. Dit is
een recordbedrag. Als je dit vergelijkt met juni 2021 is de prijs in een jaar met zo'n 20
procent gestegen. Dat vraagt natuurlijk om een verklaring en die vonden we in de
volgende drie factoren.
Hoewel Corona in het dagelijks leven steeds minder impact heeft, hebben de lockdowns
die we meemaakten nog altijd veel effect op de prijs van occasions. Wij benoemen de
belangrijkste effecten op de prijs van een tweedehands auto.
Door de coronacrisis hebben veel autofabrieken maanden stilgelegen. Het logische
gevolg is dat er in die periode dus veel minder nieuwe auto’s geproduceerd zijn dan
normaal. Ook hebben veel leasemaatschappijen ervoor gekozen om lopende
leasecontracten te verlengen. De mensen met een leaseauto blijven dus langer in de auto
rijden. Hierdoor komen er veel minder tweedehands auto’s op de markt dan normaal.
Mensen waren bang om in het openbaar vervoer besmet te raken. Hierdoor steeg de vraag
naar tweedehands auto. Minder aanbod en meer vraag zorgt er automatisch voor dat de
prijs van een tweedehands auto stijgt.
Tegenwoordig zijn computerchips bijna de belangrijkste onderdelen in een auto. De
lockdowns zorgden ervoor dat ook chipfabrikanten stil kwamen te liggen. Daarnaast
worden chips in tal van andere elektronische massaproducten zoals mobiele telefoons
gebruikt.
Toen de chipfabrieken weer op gang kwamen was er dus veel meer vraag (uit allerlei
sectoren) dan aanbod. Hierdoor moesten veel autofabrieken achteraan aansluiten. Ook nu
kunnen de chipfabrikanten de vraag nog niet volledig verwerken. Een gebrek aan nieuwe
auto's zorgt ervoor dat mensen langer in hun huidige auto blijven rijden. Ook hierdoor
komen er minder occasions op de markt. Dit drijft de prijs van een tweedehands auto
verder op.
De oorlog in Oekraïne zorgt voor veel problemen. De oorlog is niet alleen verschrikkelijk
voor de inwoners, maar ook de auto-industrie krijgt hierdoor wederom een klap te
verduren. Oekraïne heeft namelijk veel fabrieken die kabelbomen voor auto’s
produceren. Deze kabelbomen bevatten elektrische bedrading die van belang is voor het
bouwen van auto’s. Door het gebrek aan kabelbomen (en het voortdurende tekort aan
chips) moeten steeds meer autofabrikanten hun productie afschalen of zelfs stil leggen.
Hierdoor daalt het aanbod verder en dat drijft de prijs van een tweedehands auto verder
op.
Met stijgende brandstofprijzen, inflatie en financiële onzekerheid door de oorlog zijn veel
mensen voorzichtiger met geld uitgeven. Daarom stellen zij grote aankopen, zoals de
koop van een nieuwe auto, steeds vaker uit. Ook hierdoor daalt het aanbod van occasions
en worden deze dus duurder.
Of de coronacrisis voorbij is leert de toekomst. Wel weten we dat de financiële situatie en
de dreiging in Oekraïne voorlopig niet van de baan is. Daarom verwachten veel auto-
experts dat het aanbod van tweedehands auto's op korte termijn zeker niet zal stijgen. Het
is daarom aan te raden om óf langer door te rijden in jouw huidige auto óf sneller een
tweedehands auto te kopen om verdere prijsstijgingen voor te zijn.